Jag blir så ledsen...

(Vill bara framföra att detta är inget rasistiskt inlägg, bara så det faktiskt är)

När jag ser hur samhället styrs idag av de småfolken, det vill säga alla ungar.
Förr i tiden, när jag var liten, lekte ALLA med alla. Många av oss bodde på en "gård", de vill säga två lägenhetshus som står mitt i mot varandra med en lekgård i mitten. Många av oss var också svenskar och kände varandra utan och innan. Men det fanns ändå människor från andra kulturer - vi respekterade dem.

Det roliga är på den tiden, oavsett från vilket land du kom från eller hur gammal du var, så accepterade och respekterade alla varandra. Vi lekte kurragömma, tjuv och polis, vi cyklade tillsammans, vi gjorde ALLT tillsammans. Till och med föräldrarna anordnade kräftskiva mitt på gården med ett långt bord och partytält och grillar så man kunde umgås! Vi gjorde allting tillsammans och hade enormt kul, en riktig barndom om jag får säga!

Det som får mig att skriva det här är en sak som hände idag. Fram tills detta året så har allt mer av de svenska peepsen jag hängde med förr i tiden, driftat iväg. De har antingen flyttat, jobbar eller bara gör andra saker. Istället har det kommit in många utländska barn som har en helt annan attityd än det vi hade. 

Idag, så gick min lillebror Wictor som är endast 4 år gammal och älskar att umgås och leka med andra barn, över till våran GRANNE. Våran granne har två barn och de är från utlandet. Där var även två andra barn som också är från utlandet och när jag kom ut på vår altan ser jag dem knuffa på honom. De ser att jag står där men fortsätter och säger "gå härifrån", "det här är inte ditt hem", "Gå nu Wictor". Då säger våran andra granne "men låt honom vara med att leka för fan!" och de står och kollar på henne som idioter. Sedan säger de "men kom igen Wictor vi vill inte leka med dig!" Det gjorde mig rätt så arg så jag sa "man är inte så elak mot varandra, alla får leka med alla, så är det!" Och då säger fan me en av ungarna "Okej då, alla spelar fotboll utom Wictor, han får inte vara med!". Det var droppen för mig så jag sa "Kom nu Wictor, du förtjänar inte att leka med såna här skitungar!" och han kom. Tanken slog mig då, var vi såhär mot varandra förr? Inget minne av. Jag har ALDRIG varit med om att någon har sagt att jag inte får vara med av våran grupp när jag var liten. ALDRIG. Och det här bara händer framför ögonen på mig TROTS att två sa till? Bara sekunder senare när vi har gått in öppnar dem vår grind, släpper ut min hund och vi har parkering bakom och står sedan i deras trädgård och "voffar" på Diva så hon skäller. 

Det här är inget jag lägger ut på just utländska, för svenskar kan vara skitstövlar mot varandra. Det jag menar är att när jag var liten var vi mest svenskar i alla åldrar. Idag är det med utländska i en rätt jämn ålder som går ihop i grupper och stöter ut varandra. Det är INTE okej! Det är hemskt att se att barn redan börjar med sånt i 4-6 åldern. Vad hände där? Det som också stör mig är att med tiden så slutade kräftskivorna och alla blev främlingar mot varandra...

Om du är en förälder som läser det här, kolla till hur dina barn uppför sig mot andra! Barn ska inte behöva bli deprimerade och utstötta redan i den åldern...

K O M M E N T E R A :D
Namn: Jim andersson

Så bra skrivet och bland det bästa jag läst på mycket länge.

2011-06-04 @ 22:08:42
URL: http://jasonfoto.blogspot.com
Namn: Caroline

Tack så mycket Jim! Härligt att höra.

2011-06-04 @ 22:24:54
URL: http://foreversoulmates.blogg.se/
Namn: Emelie Edvardsson

Det är så sant så... Tyvärr, så skall det verkligen inte behöva vara!! :/ Stackars lilla Wictor :'( Men som du skrev, han förtjänar verkligen inte sådana ungar, vilka riktiga skitungar!!! >:-(

P.s. Ett riktigt bra inlägg elr vad man säger :) <3

2011-06-04 @ 23:26:52
Namn: josefin krantz

Jag är absolut inte rasist men jag känner att om man säger till någon som är från utlandet som betett sig illa så tar dom det som att man är rasistisk fast man säger ifrån på samma sätt som man skulle göra till en som inte är utländsk. Det gäller såklart inte alla men jag tycker att det ofta händer. Bra inlägg :)

2011-06-05 @ 20:06:26
URL: http://jjosefinkrantz.blogg.se/

Skriv din kommentar:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig ?

Din e-mail: (publiceras ej)

Din blogg:

Bara din kommentar:

Trackback
RSS 2.0