Barbacka!

Har ridit barbacka för första gången på jag vet inte hur länge!! Och jag hoppade liiiite iaf! Med en frieser! Låt mig förklara.

Min kompis Emma som jag känner sedan jag gick på Storås Ridklubb äger nu friesern Darolina som förut var ridskolehäst. Så udner vintern var jag nere en gång och hjälpte henne lite med arbeten från marken. Men de senaste gångerna så har jag hjälpt henne med lösgöring. Eller ja, det var häromdan jag kom ner och idag då. Fast idag så kände både jag och Emma för att ha kul istället för att rida runt på volter oså. Med det roliga så blev det ju lösgöring med, givetvis. Vi gjorde liknande WE - också så kallat Working Equitation. Det är när man till exempel backar genom staket, öppnar grinar, hoppar konstiga hinder osv. Men vi hade gjort så här, som på bilden! 



Ungefär så såg det ut. Först värmdes hon upp men eftersom det var barbacka och hon testade Emma litegranna så tog vi det rätt försiktigt med galoppen och så. Hon värmde upp "hoppningen" med tanke på att de upphöjda bommarna ändå låg en 30-40cm upp, med att vi tog en bom från det där "L:et" och la snett och höjde osv.. Sedan körde vi diamanten. Då gick det ut på att hon skulle hoppa över sockerbitarna, ut i hörnet och följa spåret tills hon skulle svänga in mot de första konerna och göra halt. Mot första konan skulle hon skritta och sedan göra en slags framdelsvändning runt hela konan. Sedan trava ner mot yttersta konan och runda den sedan vidare till konan nederst  Där hon skulle vända Darolina så hon var uppställd rakt mot "halt" konerna. Därefter skulle hon flytta i sidvärts till nästa och sedan skritta ut till "halt" konerna för att komma igång i trav igen. Lösgörande, rolig, mycket fokus. Helt enkelt en bra sak att göra :) 

Så var det en gång Emma kom på sockerbitarna och därefter föll av! Rätt komiskt var det men hon fick ont, stackarn :( Då frågade jag om inte jag kunde sitta upp på henne och det fick jag! Jag började jobba till henne i formen direkt och det märktes att det inte var något som brukades göras i ryggmusklerna, men tjejen var otroligt duktig! Hon testade mig i galoppen, men jag satt kvar och jag fick hoppa henne också! Det var RIKTIGT länge sedan jag satt på henne och det märktes att hon är privathäst! Emma gör ett fantastiskt jobb med henne. Efteråt red Emma henne också och det märktes att hon hade fattat hela grejen med en häst i form. Stolt "ridlärare" som jag är berömde jag HÖGT så jag typ skrek. Så red Emma runt i slalom, klingerikrok runt alla koner för att böja henne runt osv. Sedan testade vi med "L:et" Att gå igenom det, vända för framdelen, fram, och sedan backa henne ur det hela! Det gick flera gånger. Väldigt bra! Sedan rullade vi in en bom så att det fanns en ensam bom, och då skulle vi testa att få henne att röra sig sidvärtes över. I början fattade hon inte med att ha en bom mellan sig och att röra sig heeelt sidvärtes. Det gick till slut!

Och så fick jag prata ut mig en hel del och en hel del skratt med det hela! En riktig härlig dag har jag haft! Kunde inte ha vart bättre! Fler såna här dagar tack! :D
Puss,
Caroline











Stolt ridlärare! :')







K O M M E N T E R A :D
Namn: Emma/Kattmongo ;)

Tack för en härlig dag och jag hoppas verkligen att Du har haft det, gumman <3

2011-07-05 @ 01:36:37

Skriv din kommentar:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig ?

Din e-mail: (publiceras ej)

Din blogg:

Bara din kommentar:

Trackback
RSS 2.0